::alfursan::

Thursday, October 05, 2006

assalamualaikum

saje nak menulis cube utk memfaedahkan masa sementara nak tunggu time ut kejut roomate sahur. die mintak tolong, terpakse la..

teringat satu kisah yg berlaku suatu ketika dahulu. Cite nye lbh krg mcm ni...
mase aku on d way balik dr kl. Saje balik hujung minggu. Ape yg speselnye bile aku balik kali ni ialah aku naik bas setelah lama x balik naik bas..huhu..(itu pun nak bangga). Bkn ape, malas nak bw kete sbb balik pun sorang je. Letih nak bw kete sorang2 n on the same time dpt gak jimat duit skit. Nak dijadikan cite aku pun naik la bas yg berjenama transnasional menuju ke Ipoh. Boleh katekan penumpang2 dlm tu sume golongan org2 tua. Aku pun x tau sbb ape. Try gak cr kot2 ade penumpang dr campus yg same, tp x jmpe pun. x pe la. aku pun amik seat yg agak2 tgh. org safe skit dok tgh2 ni. tup-tap, sedar2 dah sampai kat ipoh. kat ctu die berhenti kejap sbb nak turunkan org n amik org baru.org sblh aku turun kat ipoh. x sempat sembang dgn die pun. mane x nye, sepanjang perjalanan aku tido. mase ni la nak kesempatan sebaik-baiknye. Ni la untungnye naik bas. x yah pegang stereng.
Tibe2 ade seorng makcik tua tegur aku. "dik, tmpt duduk sblh ni kosong?" aku pun jwb ringkas,"kosong mak cik". pastu makcik tu pun dok sblh aku. maka bermulalah satu perbualan yang pjg lebar di spjg perjalanan tu. adeis..malas nye nak layan makcik ni..byk plak mulut nye..aku pun buat2 dengar je ape yg dia cakap..dlm hati aku ckp, "bila la makcik ni nak habis cite. Lps satu, satu cite yg dia bkak..habis sume peribadi aku yg ditanya..hampir sejam perjalanan aku terpakse mendengar celoteh makcik td..huhuh..tp akhirnya aku diselamatkan dgn deringan phone makcik tu..fuh..lega..tenang skit hidup..jarak ke kampus mmg x jauh lg..dlm 2km je lg..tibe2.."eh dik, adik bkn nak berhenti kat utp ke?" tanye makcik kat sblh aku td. Aku tgk tepi, alamk dah terlepas..aku cpt picit loceng kat sblh aku..dlm beberapa saat bas tu berhenti..nasib cpt tekan, kalo x naye aku nak jln kaki patah balik..aku tgk makcik td dan tersenyum malu kat die..Ya Allah, ape lah dose hamba-Mu ini..mmg Allah nak tunjukkan aku kat ctu gak..huhuh..bile pikir balik kejadian tu mmg aku rase sgt malu..ye la mane x nye, dah le kutuk2 makcik tu, tibe2 die plak yg 'menyelamatkan'aku..buat dose je...oh ye, mcm mane makcik tu tau tyg aku nak berhenti kat utp?..ha..sebenarnye dlm "perbuaalan" pjg tu die ade tanye aku blaja kat mane. tu yg die tau tu..So pengajaran nye, jgn la mudah mengutk or mengata org..sbb mgkn ade kebaikan disebaliknye..Allah maha Pengampun lg maha Mengasihani...Ya Allah, ampunilah dosa hamba Mu ini..Amin.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home